Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Návštěvnost
Vytvořte si webové stránky

 

 Šachoví mistři světa řekli

  Alexandr Alexandrovič Aljechin:"

Pomocí šachů jsem si vypěstoval charakter, učí objektivitě, velikým mistrem se může člověk stát jedině tehdy, pozná-li své omyly, chyby a vady. Stejně tak je tomu i v životě.“
 

 

Play chess online
Počasí Vyškov - Slunečno.cz

Projekt NetStranky.cz doporučuje

Hledat

 

Pravidla šachu

V přiloženém souboru najdete pravidla šachu. Zde najde např. Jerzy odpověď na otázku, co se stane, když v klasické partii (nebo v rapidu a v bleskovce) je proveden nepřípustný tah (nemožný tah)....

Toto řeší tento článek pravidel: 

7.4. a. Zjistí-li se v průběhu partie, že byl proveden nepřípustný tah (včetně nedodržení požadavků při proměně pěšce, nebo
vzetí krále), uvede se pozice do postavení bezprostředně před porušením Pravidel. Nemůže-li být pozice znovu
obnovena, hra pokračuje od poslední zjistitelné pozice před porušením Pravidel. Hodiny se upraví podle článku 6.13.
Tah, nahrazující nepřípustný tah, musí být proveden v souladu s články 4.3 a 4.6. Partie pak pokračuje z obnovené
pozice.
b. Pokud dojde k situaci popsané v odstavci 7.4.a. poprvé či podruhé u téhož hráče, rozhodčí přidá soupeři pokaždé dvě
minuty k jeho času na rozmyšlenou. Pokud týž hráč se proviní potřetí, rozhodčí prohlásí partii za prohranou pro tohoto
hráče. Partie však končí remízou, jestliže v daném postavení soupeř nemůže dát mat žádnou posloupností přípustných
tahů.

Jiné je to pro rapid a bleskovou hru.

 

Na své schůzi 10. 9. 2011 přijala KR ŠSČR závazný výklad pojmu nepřípustný tah.

KR ŠSČR přijala následující výklad: "Nepřípustný tah je tah, který vytvoří pozici, jež z předchozí pozice nemohla vzniknout žádným tahem provedeným v souladu s článkem 3.“

Vzhledem k nejednotné interpretaci Pravidel šachu FIDE mezi českými rozhodčími a množícím se
dotazům při školeních a seminářích přijala KR ŠSČR ve složení IA Jaroslav Benák (předseda), IA
Richard Fischl, IA Petr Harasimovič a Jaromír Skála na své schůzi 10. 9. 2011 v Praze následující výklad
Pravidel šachu FIDE.
„Nepřípustný tah je tah, který vytvoří pozici, jež z předchozí pozice nemohla
vzniknout žádným tahem provedeným v souladu s článkem 3.“
Odůvodnění:
Předkládaný výklad je reakcí na časté nepochopení ustanovení čl. 4 odst. 6 věty poslední Pravidel
šachu FIDE. Smyslem daného ustanovení je zajistit, že pozice potom, co hráč svůj tah dokončí (tj.
v okamžiku, kdy přemáčkne hodiny soupeři), bude vypadat jako pozice vzniklá po přípustném tahu.


Dopad výkladu ilustrujeme na dvou okruzích možných problémů:


1) Proměna pěšce
Jestliže hráč provede proměnu pěšce tím způsobem, že nejprve na pole proměny postaví nový kámen
a následně odebere pěšce z předposlední řady (tj. pěšec nedojde na poslední řadu), vznikne shodná
pozice jako po přípustném tahu.
Proto nebude aplikováno ustanovení čl. 7 odst. 4 Pravidel šachu FIDE respektive jeho obdoby pro
rapid či bleskový šach. Je na místě postupovat tak, že se v partii bude pokračovat a hráč, který
provedl proměnu pěšce nekorektně, bude napomenut.
Naproti tomu, jestliže hráč provede proměnu pěšce tak, že ponechá pěšce na osmé řadě, aniž by ho
vyměnil za nový kámen, a zmáčkne hodiny, vzniká právě ona pozice, která nemohla vzniknout
žádným tahem podle čl. 3 Pravidel šachu FIDE. V tomto případě je na místě aplikovat čl. 7 odst. 4
Pravidel šachu FIDE, respektive jeho obdoby pro rapid či bleskový šach.


2) Rošáda
Pokud hráč provede rošádu tak, že nejdříve přesune věž z pole h1 na pole f1 a teprve následně táhne
králem, je konečná pozice shodná s pozicí po korektně provedené rošádě. Proto nebude aplikováno
ustanovení čl. 7 odst. 4 Pravidel šachu FIDE respektive jeho obdoby pro rapid či bleskový šach.
Jde ovšem o porušení ustanovení čl. 4 odst. 4 písm. b) Pravidel šachu FIDE - hráč se dotkl dříve věže a
tudíž nemůže provádět rošádu. Ve vážné partii se tak pozice vrátí a hráč je povinen provést tah Vf1.
V rapid šachu respektive v bleskovém šachu záleží, zda soupeř hráčovo porušení čl. 4 Pravidel šachu
FIDE reklamuje (srov. ustanovení čl. A4b Pravidel šachu FIDE). Po reklamaci se postupuje shodně jako
ve vážné partii. Bez reklamace rozhodčí do partie nijak nezasahuje.
Jestliže ovšem hráč přesune svého krále z e1 na g1 a zmáčkne hodiny, vzniká pozice, kterou nebylo
možno docílit žádným tahem v souladu s čl. 3 Pravidel šachu FIDE. Proto v tomto případě je na místě
aplikovat čl. 7 odst. 4 Pravidel šachu FIDE, respektive jeho obdoby pro rapid či bleskový šach.


IA Mgr. Jaroslav Benák, předseda KR ŠSČR

 

Příjemné čtení.

 

Soubory ke stažení

PravidlaSachuFIDE2009.pdf

Komentáře

[1]JerzzyVloženo 02.06.2012 12:59
Proč jsem jmenován zrovna já, proč zrovna já !?? Když se u "té blicky" divili všichni okolo !?
Mám to chápat tak, že v rapidu neplatí pravidlo šáhnuto - hráno ??!! Ale rozhoduje až zmáčknutí hodin ?!!
Ve vážné snad šáhnuto - hráno platí i nadále ?...
[2]Vlastik (admin)Vloženo 02.06.2012 20:02
Dotčeno taženo platí v klasické partii,
rapidu i v bleskovém šachu.
V klasické partii i po dokončení tahu
(zmáčknutí hodin) má prioritu to, aby se
dělali přípustné tahy, tahy podle pravidel,
takže po nepřípustném tahu se musí vrátit
do předcházející pozice a provést přípustný
tah. Pokud se to přihodí 3x, partie se
kontumuje.
Např. v blicce je taky priorita položena
na to, aby se hrálo podle pravidel a
prováděly se přípustné tahy. To znamená, že
pokud tah není dokončen (nezmáčkly se
hodiny) je stále možnost tah opravit, tady
prostě má pravidlo hrát podle pravidel
navrch před pravidlem dotčeno taženo.
Avšak po dokončení tahu je to už prohra
(pokud má soupeř matící materiá a může v
posloupnosti hry mat vynutit). Nebo je to
remíza, pokud tuto výhru v posloupnosti hry
vynutit nemůže. Takže ani provedení
nepřípustného tahu a jeho dokončení ještě
neznamená automatickou prohru, může to
být i jen remíza.
Shrnutí: Je to jednoduché, je to věc priority
hrát podle pravidel před pravidlem dotčeno
taženo. A je to i z hlediska principu cíle
soupeření dvou hráčů logické.
A proč jsi byl vybrán ty? :) Buď rád, že můžeš
posloužit dobré věci v šíření osvěty! :)
[3]RadkaVloženo 06.06.2012 19:23
Nepleťme si tu dvě pravidla. Stále platí pravidlo dotčeno taženo a provedení nemožného tahu.
Nemožný tah je proveden až po zmáčknutí hodin, tedy do té doby není možné reklamovat vítězství nemožným tahem.
Pokud si hráč uvědomí, že provedl nemožný tah před zmáčknutím hodin může se opravit, ale je povinen táhnout figurou, které se dotkl první. Až v případě, že tento tah by byl proti pravidlům, je možné provést jakýkoliv přípustný tah na šachovnici.
[4]RadkaVloženo 06.06.2012 19:29
Navrhuji školení základních pravidel na Maliné plus šachové přednášky (koncovky a strategie). Myslím, že v sobotu se čas najde a přednášet by mohl pan Vémola, Vlastík a já.
reakce: [5]
[5]VlastikVloženo 06.06.2012 19:57
[4] Přesně jak to napsala Radka, dotčeno taženo platí, tedy táhnout se musí dotčenou figurou před zmáčknutím hodin, teprve v případě že tento tah je proti pravidlům, potom se může táhnout jinou figurou.
[6]RadkaVloženo 07.06.2012 09:07
A to se právě v partii co má na mysli Jirka nestalo. Hráč se dotkl krále v domění, že hraje dámou. Nezmáčkl hodiny a tak se mohl opravit, ale povinností bylo hrát tím králem. Ale rozhodčí nemůže zasáhnout dokud to nereklamuje hráč.
[7]Jan MíšekVloženo 29.03.2015 22:50
V klasické partii spadne prapor . Na šachovnici jsou pouze různobarevní střelci . Je to remíza ? Nebo se i zde uplatnuje pravidlo o vynucení výhry přípustnou postóupností tahů . My tuto situaci řešíme tak , že hráč chce-li vyhrát musí dosáhnout pozice takové , ve které hrozí matem a soupeř tomuto matu nemůže zabránit . Těšim se na odpověd Děkuji .
[8]Vlastik (admin)Vloženo 30.03.2015 19:56
Diskuze je téměř dva roky stará a nikdo si tento dotaz pravěpodobně nepřečte, kromě admina. Zkuste kontaktovat radka.slepankova@seznam.cz

Přidat komentář

* Jméno:Email:
Text komentáře:
Ochrana proti SPAMu:Napište do políčka výsledek:
 
 Emailová adresa nebude zveřejněna. HTML kód není akceptován, odkazy nejsou aktivní!
 TIP: Reagujte na komentáře kliknutím na jejích pořadové číslo "př.[41]"
 
© sachyvyskov.netstranky.cz - Web vytvořen a provozován prostřednictvím služby netstranky.cz